رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد ابلاغ برنامه عملیاتی برش منطقه‌ای ویژه منطقه ۳ مشهد تعریف و کلنگ‌‎زنی چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و شهید چراغچی (صدمتری) مشهد پرداخت وام نوسازی به ناوگان تاکسی‌رانی با مشارکت شهرداری مشهد مقدس آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید ترافیک سنگین در میدان آزادی، پل هاشمیه و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «ناسالم» است (۱۰ تیر ۱۴۰۳) روایتی کوتاه از تاریخ تپه نادری مشهد| سازه‌ای دفاعی در شرق تابران مهلت ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد در سامانه سپند، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ است راهگشایی در مسیر حاشیه شهر مشهد | بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان(عج) و ۲۲ بهمن روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله ثامن مشهد به انباشت زباله و عرض کم معابر شهروند خبرنگار | مشارکت کودکان در انتخابات ریاست جمهوری (۸ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

خط ۳ مترو مشهد تا پایان امسال تست گرم می‌شود | اجرای روزانه ۱۰۰ متر ریل‌گذاری در قطارشهری مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۱۹۹۹۳۴
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
خط ۳ مترو مشهد تا پایان امسال تست گرم می‌شود | اجرای روزانه ۱۰۰ متر ریل‌گذاری در قطارشهری مشهد + فیلم
مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد با بیان اینکه خط سه مترو را در سه فاز تعریف کردیم، گفت: فاز اول از ترمینال تا شهدا، فاز دوم از شهدا تا امام علی(ع) و فاز سوم از ترمینال آغاز می‌شود و تلاش ما این است آخر امسال تست گرم این خط را انجام دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش کیامرز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در شهر مشهد ٨۴ایستگاه قطار شهری طراحی کرده‌ایم. امروز یکی از توسعه‌ها که در طرح جامع مصوب شده، این بوده که خط یک قطار شهری ٢۴ ایستگاه دارد و جزو کامل‌ترین خطوط ایران از لحاظ فنی و تجهیزاتی است. روزانه حدود ١۵٠ هزار مسافر هم توسط خط یک جابه‌جا می‌شود. در طرح سی ساله مترو، طراحی بر ۱۲۰واگن بود، اما در آن زمان ۶۰ واگن خریداری شد که این یکی از چالش‌های خط یک است و حدود ۶۰واحد کم داریم و تا زمانی که ظرفیت مسافری و خط گلبهار تکمیل نشود این میزان به حد نصاب نخواهد رسید.

وی افزود: خط دو قطارشهری نیز ١٣ ایستگاه دارد و روزانه حدود ١٣٠ تا ١۵٠ هزار مسافر نیز جابه‌جا می‌شوند. این خط قیمتی معادل ١٨ هزارمیلیارد تومان ارزش دارد که حدود ٢ هزار میلیارد تومان کار باقیمانده دارد. با چالش برای تکمیل این خط مواجه هستیم، اما به‌نظر می‌رسد نتوانیم طی این مدت دو سال این خط را تکمیل کنیم.

کیامرز با اشاره به خط سه که ٣٠ کیلومتر است و با پول امروز حدود ۴۵هزار میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: تاکنون حدود ۶هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و حدود ٢٠ کیلومتر از شهرک ابوذر تا اول میدان امام علی(ع) در این خط تمام شده است. خط سه مترو را در سه فاز تعریف کردیم. فاز اول از ترمینال تا شهدا، فاز دوم از شهدا تا امام علی(ع) و فاز سوم از ترمینال تا حرم مطهر است. چون قطعات تحریمی است دچار هزینه‌های زیادی شده‌ایم.

به گفته وی در بحث ساخت ایستگاه سازه اصلی و سازه جانبی ایستگاه‌های میدان شهدا، ایستگاه شارستان، ایستگاه باب الجواد(ع)، ایستگاه دانش، ایستگاه بسیج، ایستگاه ۱۵خرداد و ایستگاه پایانه مسافربری خط سه در حال انجام و معماری ایستگاه‌های باب الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: در فاز اول ایستگاه‌های میانی حدود ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در بخش تجهیزات عقب هستیم و باید ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات و معماری هزینه کنیم و اکنون حدود هزار میلیارد تأمین شده و ٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق سال آینده تأمین خواهد شد. اما دنبال این هستیم که زودتر از سال۱۴۰۳ بتوانیم تکمیل کنیم.
وی افزود: تلاش ما این است آخر امسال تست گرم این خط را انجام دهیم. این به معنای آن است که خط از مبدأ به سمت مقصد کامل راه افتاده باشد و این کار بزرگی است که باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: منابع درآمدی به سختی در مدیریت شهری تأمین می‌شود، اما با این حال سرعت کار در قطار شهری را کم نکرده‌ایم. ریل گذاری ۶ کیلومتر خط میانی از پایانه امام رضا آغاز شده است و رکورد ١٠٠متر ریل‌گذاری روزانه کشور را توانستیم بزنیم. تلاش ما این است آخر امسال تست گرم این خط را انجام دهیم. این به معنای آن است که خط از مبدأ به سمت مقصد کامل راه افتاده باشد و این کار بزرگی است که باید صورت گیرد.

از خط ۴ قطار شهری مشهد چه خبر؟

وی با اشاره به خط چهار قطار شهری مشهد تأکید کرد: این خط بیش از ١٧ کیلومتر طول دارد و از انتهای مهرمادر شروع می‌شود. اراضی این محدوده در اختیار قطار شهری قرار گرفت و مردم مشهد به راحتی از انتهای مهر مادر می‌توانند سوار خط چهار شوند و تا انتهای شهرک شهید باهنر از این خط استفاده کنند. 

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: در طرح جامع مشهد این خط تصویب شده و قبلاً قرار بود فقط تا ابتدای شهید رجایی ادامه داشته باشد. اما توانستیم ٣ و نیم کیلومتر به آن اضافه کنیم و تا انتهای شهید باهنر ادامه دهیم.

کیامرز تصریح کرد: در ابتدای سال ١۴٠٠ از دولت مجوز حفاری خط چهار را اخذ کردیم و اکنون TBM از میدان امام حسین (ع) گذشته است و امیدواریم دستاورد خوبی از مدیریت شهری برای آیندگان به جا بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه خط دو نیز در طرح جامعه بعد از تمام شدن چهار خط پیش‌بینی شده است، ادامه داد: از انتهای خط دو تا انتهای هفت تیر، توسعه خط دو را خواهیم داشت و طول این خط به ٢١کیلومتر خواهد رسید. قیمت هر کیلومتر مترو از سال ٩٣، حدود ۵٠ میلیون دلار بوده است و از دلار حدود ٢ هزار تومانی، امروز در سال ١۴٠٢ ما با دلار حدود ۵٠ هزار تومان در حال احداث مترو هستیم.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: هیچ شهری با تهران قابل مقایسه نیست، زیرا تمام بودجه در اختیار پایتخت است و همیشه گفته‌ایم که شهردار تهران، چون عضو هیئت دولت است می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار مدیریت شهری برای توسعه شهر قرار دهد و باید شهرداران کلانشهر‌ها نیز عضو هیئت دولت شوند.

وی تأکید کرد: ۵ هزار ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بتوانیم این خطوط را تکمیل کنیم.

 مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه متروی گلبهار که حدود ۴۵ کیلومتر است، ادامه داد: روسازی خط گلبهار انجام شده، اما تجهیزات آن باقیمانده است. اگر تونل فعلی تمام شود قابلیت این را دارد که تا دو سال آینده خط گلبهار راه بیفتد. اما با روند فعلی چشم انداز سه ساله قابل دستیابی نیست. تونل گلبهار از سه کیلومتر یک کیلومتر آن احداث شده است.

وی ادامه داد: ٢۴ کیلومتر ریل ذوب آهن اکنون در دپو است. ریل سخت فقط توسط اروپا تولید می‌شود و ذوب آهن به تمام تعهدات خوب عمل کرده و ریل سخت تولید شده توسط این کارخانه، حدود ٢٠ روز دیگر به مشهد منتقل می‌شود.

وی  تاکید کرد: طرحی که برای باب جواد ارائه دادم اگر عملیاتی شود طرح ویژه‌ای خواهد شد.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران اظهار کرد: موتور پیشرانه ما رسانه است و باعث می‌شوید که حرکت بیشتری داشته باشیم. رسانه مهمترین عنصر فعلی جامعه است.

کیامرز ادامه داد: ٢۴ کیلومتر ریل ذوب آهن اکنون در دپو است. ریل سخت فقط توسط اروپا تولید می‌شود و ذوب آهن به تمام تعهدات خوب عمل کرده و ریل سخت تولید شده توسط این کارخانه، حدود ٢٠ روز دیگر به مشهد منتقل می‌شود. واگن حدود یک میلیون یورو ارزش دارد و با توجه به قیمت زیاد واگن ها، طی سال‌های گذشته واگن ملی در دست طراحی قرار گرفت، اما تاکنون به تولید انبوه نرسیده است.

وی ادامه داد: شهر تهران با روزانه حدود ٢ میلیون جابه‌جایی مسافر، نیاز جدی به واگن دارد، اما با این حال باز هم برای این شهر و دیگر شهر‌ها واگن تامین نشده و امیدواریم به‌زودی برای مشهد و تهران تامین واگن صورت گیرد. اکنون کارگران قطار شهری جز مشاغل سخت قرار ندارند و امیدوارم به همت دولت این عزیزان نیز جز مشاغل سخت قرار گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->